Σε ένα έργο που ήταν κομμένο και τελειωμένο και μιλάμε φυσικά για τον αγωγό φυσικού αερίου στην Πάτρα. Η μεγάλη αυτή επιτυχία πιστώνεται στον αντιπεριφερειάρχη επιχειρηματικότητας καινοτομίας και ανάπτυξης κο Φωκίωνα Ζαΐμη όποιος με επιμονή μεθοδικότητα και μεγάλη προσπάθεια κατάφερε όχι μόνο να το ξαναφέρει στην επιφάνεια αλλά και να εγκριθεί η κατασκευή του.
«Πράσινο φως» άναψε η ΡΑΕ πριν από λίγες ημέρες στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030 του ΔΕΣΦΑ, στο οποίο περιλαμβάνονται επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω των 500 εκατ. ευρώ στο εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο 2ο συνέδριο «Power & Gas» του energypress η Μαρία Ρίτα Γκάλι, διευθύνουσα σύμβουλος του διαχειριστή, το ποσό αυτό είναι διπλάσιο σε σχέση με το προηγούμενο σχέδιο, περιλαμβάνοντας 54 έργα με τα οποία ο ΔΕΣΦΑ προσδοκά να συμβάλει στην ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως ενεργειακού κέντρου της ευρύτερης περιοχής.
Υπενθυμίζεται πως στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030 δίνει για πρώτη φορά το «παρών» ο αγωγός υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία. Ο προϋπολογισμός του αγωγού είναι 110 εκατ. ευρώ, ενώ θα ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας, καλύπτοντας μία διαδρομή 130 χιλιομέτρων. Παρά το γεγονός ότι τελικά ο αγωγός δεν συμπεριλήφθηκε στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, όπως έχει γράψει το energypress, o ΔΕΣΦΑ δηλώνει αποφασισμένος να υλοποιήσει το έργο και χωρίς χρηματοδότηση, με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό.
Μάλιστα, ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, αν στην περιοχή υπάρχει σημαντική ζήτηση για καύσιμο, τότε η οικονομική επιβάρυνση στον τελικό χρήστη του αερίου (μέσω των χρεώσεων μεταφοράς) θα είναι περιορισμένη. Η προϋπόθεση αυτή φαίνεται πως θα διασφαλισθεί, αφού σύμφωνα με τις δηλώσεις στο συνέδριο του energypress του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ, Γιώργου Στάσση, η λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα V» ήδη από το 2025 θα λειτουργεί με φυσικό αέριο. Μάλιστα, με τη μετατροπή η μονάδα θα αποκτήσει μεγαλύτερη ισχύ (1.000 MW), αποτελώντας έτσι ένα σημαντικό καταναλωτή που θα εξυπηρετεί το έργο.
Με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης σχεδιάζεται επίσης η επέκταση του συστήματος μεταφοράς και στην Πάτρα, μέσω ενός αγωγού υψηλής πίεσης και μήκους 140 χλμ. περίπου, ο οποίος θα ξεκινά από τη Μεγαλόπολη. Το έργο έχει προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ, ενώ θα διασυνδέσει και τη Βιομηχανική Περιοχή της Αχαϊκής Πρωτεύουσας, με τους τοπικούς υποψήφιους βιομηχανικούς καταναλωτές να δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία υψηλής ζήτησης καυσίμου στην περιοχή. Επιπλέον, ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδότηση και επιπλέον πόλεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (Πύργος, Αγρίνιο).
Στις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ, συμπεριλαμβάνονται επίσης νέες «έξοδοι» του υφιστάμενου συστήματος (μετρητικοί – ρυθμιστικοί σταθμοί), με τους οποίους θα αποκτήσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο ακόμη περισσότερες πόλεις. Έτσι, ανάλογες «έξοδοι» προβλέπονται για την Κόρινθο, την Τρίπολη, το Άργος και το Ναύπλιο. Επιπλέον, υπάρχουν μετρητικοί – ρυθμιστικοί σταθμοί οι οποίοι αποτελούν το πρώτο βήμα «έλευσης» του φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία. Κι αυτό γιατί, μέσω του αγωγού ΤΑΡ, θα επιτρέψουν την τροφοδοσία των δικτύων διανομής τα οποία πρόκειται να κατασκευαστούν στα αστικά κέντρα της περιοχής.
Από την άλλη πλευρά, την κατεύθυνση μετατροπής της Ελλάδας σε gas hub εξυπηρετεί η υποδομή διασύνδεσης του εθνικού συστήματος με τον Διαδυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας, ο οποίος πρόκειται να ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους, αλλά και με τον πλωτό σταθμό «υποδοχής» LNG (FSRU) που σχεδιάζεται να εγκατασταθεί στην Αλεξανδρούπολη.
Το «παρών» δίνει και το ελληνικό σκέλος του αγωγού διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Ο αγωγός θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία, και θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο στη γειτονική χώρα. Το εγχώριο τμήμα του θα φτάνει στην περιοχή των Ευζώνων, ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 51,4 εκατ. ευρώ.
Ο ΔΕΣΦΑ δρομολογεί το επόμενο φθινόπωρο το Market Test (Έρευνα Αγοράς), ώστε να αποτυπωθεί το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της υποδομής. Στα τέλη Μαρτίου, η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας ενέκρινε το κείμενο της εναρμονισμένης συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού, ενώ εξουσιοδότησε τον υπουργό Οικονομίας να υπογράψει τη συμφωνία αυτή με την κυβέρνηση της Ελλάδας.